“Her crystalline voice and classical guitar are arresting.” (Pitchfork)
BRDCST Curator: Ichiko Aoba
Sinds haar debuut Kamisori Otome (vrij vertaald als ‘scheermesmeisje’) uit 2010, heeft de Japanse componiste Ichiko Aoba (JP) haar eigen, enigszins nostalgische universum gecreëerd. Met een etherische mix van folk, ambient en experimentele geluiden - vaak geïnspireerd door haar dromen, de natuur en kunst - weet Aoba keer op keer te betoveren, zowel live als op plaat, van reguliere albums tot soundtracks.
Dat bracht haar reeds naar iconische zalen als Royal Albert Hall (VK) of Sydney Opera House (AU). Na eerdere AB-passages op BRDCST in 2023 en Feeërieën in 2024, is ze zowaar doorgegroeid tot headliner én curator van BRDCST 2026.
Haar jongste, inmiddels negende album Luminescent Creatures verscheen op haar eigenste label hermine en oogstte niets dan lof. Pitchfork bombardeerde het album zelfs tot Best New Music. The Guardian reikte vier sterren uit en schreef: “Luminescent Creatures is an album to fall into; prescription-worthy aural blood pressure medication against a frenetic world.”
In Japan wordt ze op handen gedragen door iconische muzikanten als Ryuichi Sakamoto (RIP) met wie ze in 2018 het album Disappearance opnam, alsook Cornelius en Haruomi Hosono, oprichter van Yellow Magic Orchestra.
Haar fans, ‘Atóllba Islanders’, treffen elkaar in een online community genaamd Atóllba. “It’s a magical island, an iridescent safe space, in which like-minded people can gather”, vertelt Aoba daarover. Tot slot nog een opvallende quote: “I don’t really think of myself as a musician. I just love sound. Sometimes I’m still surprised when I’m described as an artist.”
Welkom in de Wondere Wereld van Ichiko Aoba.
video